Конкурсът създава очаквания в корпоративния свят

Конкурсът създава очаквания в корпоративния свят

14.05.2010

На финала на “Мениджър на годината” ще отидат ръководителите на онези компании, които най-добре плуват в кризата. Това казва Васил Мирчев, издател на списание “Мениджър”, в специално интервю

- Господин Мирчев, защо е необходим конкурсът “Мениджър на годината”? Какво казва той на българското общество, на хората, които относително малко знаят за българския бизнес?
- Конкурсът "Мениджър на годината", организиран от списание "Мениджър", показва ясно по много специфичен начин какво се случва в българския бизнес, в икономиката и в държавата. Когато се променя обществото, се променя и начинът, по който се прави бизнес. Затова ни е необходим лакмус, който

да разграничи
добре управляваните компании от останалите. Конкурсът "Мениджър на годината" играе ролята точно на такъв лакмус. За всички ни е от полза отличаването на лидерите, които движат основните браншове на българското производство, които дават облика на нашата продукция. Всички, които се интересуват какво се случва в българския бизнес, ще научат кои са мениджмънт героите на 2010 година.

- Конкурсът “Мениджър на годината” се провежда за трета поредна година. Какви традиции създава той? Каква е неговата обществена роля? Ще има ли нови моменти в конкурса през тази година?
- Наистина вече се създава една добра традиция, 20 водещи мениджъри в страната бяха избрани за финалисти в предишните две издания на конкурса. Обществото научи техните имена, видя не само успехите им, но и управленските им практики, с които са ги постигнали. Идеята на конкурса е да стимулира мениджърите в България да развиват и обогатяват капацитета си в дългосрочен план. След време, като погледнете кои са били финалистите в нашия конкурс, ще разберете, че именно това е бил

бизнес елитът на нацията. Всяка година конкурсът създава очаквания в корпоративния свят. Хиляди са хората, които искат да разберат кой участва в надпреварата за големия приз, кои са 10-те финалисти и в коя компания отива голямата награда. Всичко това и за мен лично е много интересно. Както и в предишните две години, така и в тази до последния момент дори аз, който връчвам голямата награда, няма да знам кой ще е Мениджърът на 2010 година. Това е много важна особеност на този конкурс. Не жури, а известната световна консултантска компания "Делойт" извършва оценяването на базата на специално разработена от нея методика. Тя изключва всякакъв субективизъм при определянето на най-добрите мениджъри.

- Конкурсът се провежда в разгара на икономическата криза. С какво той ще е по-различен от конкурсите в предишните години?
- Живеем и работим в първата българска корпоративна криза. Имали сме и други трудности в икономиката и сме преминавали през различни сътресения в държавата, но сега за първи път се сблъскваме с дисбалансите на ниво бизнес. Това ни поставя в уникална ситуация, от която можем да видим къде точно се намират проблемите в компаниите, които управляваме. Разбираме кое е основното ядро, което носи приходите и

осигурява стабилността на структурата. Освен това кризата променя отношенията в екипите. Те стават по-етични. Добрите компании са като добрите семейства. Хората стават много по-задружни и сплотени в трудни времена. На финала на конкурса тази година ще отидат мениджърите, които навреме разбраха какво е най-важно за компаниите им - като ресурс и като човешки отношения. Да си Мениджър на годината през 2010 г. означава, че владееш висшия пилотаж в управлението, че плуваш добре в океана на кризата.

- Има ли според вас нещо, което свързва финалистите от 2008 и 2009 г.? По какво ще си приличат с тях финалистите от тази година и по какво ще се различават?
- Питате ме за хората, от чиято работа истински се възхищавам. Техният труд, талант и качества са огромният, най-ценен капитал за всяка компания. Всички финалисти, които излизат на подиума с прожектори, правят нещо много по-важно от вземането на една награда. Те изпращат сигнал към обществото, че техните компании са създали мениджъри,

достойни за уважение. През тази година десетимата номинирани за голямата награда ще са бизнес героите, които не са позволили компаниите им да потънат в кризата, защото са имали по-добрите бизнес планове и мениджмънт политики.

- Какви са мениджърите на България според критериите на този конкурс? Можем ли да бъдем спокойни, че те ще изведат своя бизнес и българското производство през кризата?
- Оптимизмът на мениджърите в България ще изведе бизнеса през кризата. Не говоря просто за качествените ръководители, които осигуряват стабилни приходи, управляват добре екипите си и плащат всички данъци на държавата, а визирам тези мениджъри, които са се отървали от негативизма. Когато

управляваш с оптимизъм, предизвикваш същото у своите екипи, партньори и в цялото общество. Чака ни още много работа, пътят пред нас в кризата е доста дълъг и краят му не се вижда, точно затова дължим на себе си и на хората около нас оптимизъм. С общи усилия и много труд продължаваме напред.

- Как според вас ще изглеждат мениджърите след 10 години? От какви управленски кадри ще има нужда българският бизнес тогава?
- През 2020 г. бизнесът ще е много по-ефективен и гъвкав, отколкото е днес. Производителността на труда ще е в пъти по-висока. Кризата ни показва много пропуски в дворчето, което управляваме. След 10 години тези пропуски няма да ги има. Дотогава ще сме извлекли

много поуки и ще сме се научили как да се справяме по-добре и в работата, и в живота. По отношение на кадрите - със сигурност и тогава ще има нужда от това, което ни трябва и днес - амбициозни мениджъри, с натрупан опит и експертни знания, които мислят позитивно.

- Какво дава този конкурс на следващото поколение мениджъри, които вероятно сега прохождат в професията?
- Всеки млад мениджър има какво да научи от най-добрите. Когато новото поколение познава историята на успеха на лидерите, които управляват компаниите днес, по-лесно ще може да открие своя път. Конкурсът доказва, че системното управление на хора, финанси, ресурси и цели структури е това, което дава предимство едни компании и мениджъри да изпъкнат пред останалите в дългосрочен план. Жаждата за краткосрочни успехи трябва да бъде заменена с цялостен и

системен мениджмънт.
Младото поколение, което сега прохожда в професията, може да прецени доколко съм прав, когато наблюдава внимателно по какво си приличат мениджърите на годината.   

 

ВАСИЛ МИРЧЕВ е издател на списание "Мениджър". Негова идея и мечта е конкурсът "Мениджър на годината", който стартира преди три години. Той е председател на съвета на директорите на "ВМ Финанс Груп". Холдинговото дружество развива, придобива и интегрира в структурата си компании в областите технологии, телекомуникации, сградна автоматизация, енергийна ефективност, дистрибуция и продажба на бързооборотни потребителски стоки, маркетинг и реклама, издателска дейност, образование, управление и развитие на човешките ресурси, търговска дейност с ваучери за храна. През 2009 г. Васил Мирчев бе избран за председател на Консултативния съвет на Глобалния договор на ООН в България, доброволна мрежа от членове, насърчаваща бизнеса да развива социално отговорни практики и проекти за опазване на околната среда. Председател е на Българската федерация по кану-каяк. Завършил е УНСС и НСА.

E-mail:

Парола: